Pasca e Pascuni ‘ntra terra mia

Castello normanno svevo
Cosenza castello normanno svevo

 

Ah a terra mia! A Calabbria è chjina i tradizziuni e vicchji custumi! Tantu timpu fani a matri da mamma mia, u juvi santu, priparavidi ‘ntra casicella sujia, dintru u furnu a livuni, pastarelle e pizzatuli, e da supra ci mittiva cu tanta attenziuni l’ovicelle crude e li fermavidi cu nu pocu i pasta a forma i cruci. I priparavidi ppi tutta a famiggjia, ppu vicinatu, ppi i parinti, ppi ll’amici e ppi chilli c’avivanu avutu nu luttu dintra a casa.

L’ovicelle di pizzatuli avivanu d’essa dispari, e u tortanu cchiu grussu venivadi priparatu ppi l’anzianu da casa, cchiu ova si ci mittivani, cchiù grandi era l’onori di chilla pirsuna. Ppi i crijiaturi, ccu l’impastu di pizzatuli si facivanu tortanilli, culumbelle o bambulelle, e ppi i fimmini na hjetta ccu sulu n’uvu. A socera i rigalavidi allu jennaru, facindu attenziuni a quant’ova sicci mittivanu i supra: ccu novi rinnovadi e ccu setti si sedidi; i pizzatuli si rigalavanu puru alli nori cumu bonaguriu p’avini tanti figgji, puru a mmia m’è stata dunata, da chilla bonanima da socera mia.

Ancora gohji, m’arricurdu a nannarella mia quandu ‘mpastavidi ‘ntra chilla mahjilla di cerza, stuppilli e stuppilli i farina macinata allu mulinu i mastru ‘Ntoniu, nzimi allu grassu nittu i maiali, all’ovicelle frischi frischi appena piggjiati da sutta i gallini, ancunu pujiunu i zuccaru e nu bellu pocu i scorza grattata i limuni: si sentivadi n’adduri ca ancora gohji, si ci pinzu, u sintu suttu u nasu. Appicciavidi nu bellu fucu dintru u furnu i mattuni, e quandu eradi prontu, ccu tanti vrosci russi russi, ci passavidi na scupa fatta ccu a puwicara, ppi pulizzani u sittu du furnu da cinnara scura. E ccu chilla pala i livunu netta netta, cuminciavidi add’affurnà nun sacciu quanti pizzatuli e pastarelle. Eradi na festa ccu chillu profumu, ca si sentivadi finu allu hjiumi i Santu Pitru.

E ‘ntramenti ‘mpastavidi tuttu ssu bbeni i Ddiu, nanna mia mi raccuntavidi i fatti i na vota, ca a Pasca tantu timpu prima venivadi chiamata a Pasca i l’uvu picchidi si rigalavanu ova cuciuti culurati e biniditti dintra a Chjisia u sabbatu Santu, o dallu priviti ca jivadi dintru i casi ppi benedizziuni; e ca puru dintru u Mediuevu, dintra tanti paisi si regalavunu st’ova culurati e beneditti.

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Dopo di chissu, se mmisa a cuntani di nu ritu paganu, di na bambulella i pezza ca chiamavunu Corajisima e ca ancora gohji, alli timpi nustri, dintru certi paisi, stu ritu venidi fattu u mirculi di Cinnari. Corajisima cumparidi dopu a morti du rre Carnavaru, supra i barcuni di tanti paisi, edi na bambulella i pezza ca venidi fatta ccu tanti strazzi o suttani rappezzati supra nu pizzu i livunu siccu siccu chiantatu dintra nu limuni o nu purtuwallu; a vucca, u nasu e l’ucchji venunu cusuti a mmanu ccu l’acu e u filu, dintri i mani nu fusu ccu lana i picuri cumu simbulu du timpu ca sindi vadi. Supra u limuni o u purtuwallu, ci venivanu misi seji pinni janchi i gallina e una nivura ca rappresentavanu i setti duminichi da morti i Carnavaru finu alla duminica i Pasca. Dintru tuttu chistu timpu i fimmini maritati nun s’avivanu avvicinadi alli mariti, nun si duvivadi mangiani troppu, nenti durci e nenti carni i maiali. ‘Nzima alla pupazza si preparavidi na cullana i uva e fichi siccati o pizzarilli i vuccularu, piparilli e agliu. Ogni duminica da Corajisima, dopu esciuti da santa missa, i fimmini da casa, cacciavanu na pinna i gallina alla pupazza, finu a quandu rimanividi chilla nivura ca veniva scippata ppi ultimu. ‘Nzimi alli pinni si piggjiavidi nu chiccu i uva o na ficu siccata. Passata a domunica di Parmi, Corajisina venivadi ammucciata e dopu a duminica i Pasca venivadi vrusciata dintru u fucularu ppi cacciani i spiriti marvaggi. Corajisima putivadi essa bella o brutta cumu a pesti,  vistuta di nivuru a luttu o janca cu l’abbitu da zita. Ancora ghoji, dintru certi zzoni i Cusenza a Corajisima s’appica tra duji barcuni cumu tradizziuni vecchjia, ppi bonaguriu e p’avidi a campagna chjina i ricchizza.

 

Corajisima
Corajisima

 

A Pasca eridi na ggioia grandi, tutti seduti allu tavulinu ppi mangiani in alleria, nun ti dicu quantu bbeni i Ddiu c’eridi davanti a tutti: pasta frisca fatta alla casa ccu sucu d’agnellu, agnellu allu furnu o arrustutu supra i vrosci, eramu poviri ma u cori cuntentu.

E puni, allu Pascuni si hjiva a zappani a vigna, tanti cumpagni alla jiurnata, a sporta chjina i mangiani, picchì dopu a fatica s’avivanu ricriari. ‘Ntra chilla sporta chi nun c’eradi: pasta allu furnu, frittati d’aspargi servaggi, frittati i furmaggiu friscu i crapa e savuzizza, vuccularu e favi, pisilli frischi, pani fattu alla casa e frisa bella ‘nduppa. A cumu sapividi chillu mangiani accumpagnatu da nu bellu bicchiri i vinu!

Ppi ci preparani alla Pasca pittavumu tutta a casa, a mittivumu a nnuvu, pulizzavumu i casci, i stipetti, i guancelli, i gumbuli, i pagliari e tuttu chillu ca pussedivamu. Tuttu avivadi essa nettu ppi benedicia a casa e i stalli, ca u priviti facivadi a duminica di Parmi.

Tutti i tradizziuni da Pasca calabbrisi sunu religgiusi, cu tanti processiuni di statui purtati supri i spalli, e a purtari i santi eradi nu privileggiu di pochi persuni, e a vvoti si facivadi n’incantu. Hjia m’arricurdu, ca mu cuntavidi mammicella mia ca dintru nu paisi chiamatu Caulonia, u sabbatu santu si tenadi u Caracolo, na processiuni ca sembradi ca bballa, ottu statui venunu purtati supra i spalli finu alla chiazza. A Laino Borgo, ‘mbece, si tena la Giudaica, certi persuni si vestunu cumu na vota, ppi fadi riviva l’urtimu jiurnu i Gisù Cristu. Mentri a Verbicaru e Nucera Tirinese ci sunu i Vattenti ca si fannu feriti da suli supri i gambi ccu u “cardu” o a “rosa”; chisti ummini tenunu tantu curaggiu e u fannu ppi votu o ppi na grazzia ricivuta. A Cassanu allu Ioniu, ‘mbeci, c’edi nu rituali anticu anticu, a processiuni di Varetti, adduvi tanti tastui i cartapista venunu purtati ppi i strati du paisi. A Naca i Catanzaru, vena purtata supra i spalli na cullicella cu u corpu i Gisù Cristu. Ma chilla ca mi piacidi di cchjiuni edi l’Affruntata, duvi si portanu ppu paisi i statui i Gisù, San Giuwanni e a Madonna Addulurata, chisti statui venanu avvicinati e alluntanati tanti voti, a significani l’affruntata da Madonna cu Gisù risuscitatu.

Ah quanta storia ca tenadi sta terra mia, quanti tradizziuni ca si su persi, ma quanti ancora gohji i facimu riviva. Bastadi nu pocu i bbona vuluntà ppi nun ci scurdani di tutti ssi cosi.

A terra mia è a terra mia, e nun vugliu ca nenti mora.

Bona Pasca e Pascuni a tutti

@inesfavorita10aprile2019calabrisandoblog

2 pensieri riguardo “Pasca e Pascuni ‘ntra terra mia

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